tuberculosemuseum

Over het museum

Van 1922 tot 1963 was het sanatorium voor tuberculosepatiënten in Noord-Nederland gevestigd in de bossen van Appelscha. Het voormalige röntgenhuis op het sanatoriumterrein is sinds 2002 ingericht als museum. In het monumentale gebouwtje is een permanente tentoonstelling te zien over de meer dan 100-jarige geschiedenis van de tuberculosebestrijding in het Noorden. In het museum draait een video over ziek-zijn en werken in het sanatorium in de zestiger jaren. Oud-patiënten en voormalige medewerkers vertellen daarin – aan de hand van veel bewaard gebleven filmmateriaal – over hun sanatoriumherinneringen.

Vele oud-patënten hebben de afgelopen jaren de weg naar het museum gevonden. Vaak waren zij ingezelschap van hun kinderen of kleinkinderen. De verhaaltjes in het gastenboek laten zien dat de impact van tuberculose op hen als patiënt, maar ook op hun gezin, groot was. Naast alle verdriet – en misschien wel daardoor – was de saamhorigheid onder patiënten en personeel erg groot. Er werd gehuild, gefeest en gelachen en er ontstonden vriendschappen die tot op de dag van vandaag zijn blijven bestaan.

Op het terrein is tegenwoordig OlmenEs gevestigd, een woon- en werkgemeenschap voor mensen met een verstandelijke beperking.

Een groep van ongeveer 18 vrijwilligers uit Appelscha en omstreken, beheren bij toerbeurt het museum. De vrijwilligers hebben zelf gewerkt in het sanatorium of waren op andere manieren betrokken bij het sanatorium.

Wij hebben altijd vrijwilligers nodig, mocht U affiniteit met dit museum hebben bel dan naar       Maaike Buisman  0651063550

Het museum is Iedere zaterdag open.

Van 6 mei t/m 30 sept. 2017 van 11.00 uur – 16.00 uur.

Buiten deze openingstijden is het museum NIET OPEN.

Groepsbezoek tot maximaal 20 personen is mogelijk. Dit kan ook buiten de normale openingstijden maar moet wel vroegtijdig worden aangevraagd i.v.m. het gebruik door OlmenEs op werkdagen van het museum. Graag 2 maanden voor de aanvraag van de gewenste datum. Een samenwerking met de winkel/theeschenkerij van OlmeEs behoort dan tot de mogelijkheden.

Graag van te voren goede afspraken maken met:

Maaike Buisman. 0651063550  Mail: maaike.buisman@gmail.com

Bezoekadres

Tuberculosemuseum
Sanatoriumlaan 1
8426 GM Appelscha.

Mob: 0031651063550

Het TBC-Museum is gevestigd op het terrein van OlmenEs. OlmenEs bellen heeft geen zin, ze verwijzen U naar bovenstaand Mob. nummer.

Contactinformatie

Maaike Buisman

Coördinator TBC-Museum Appelscha en contactpersoon voor OlmenEs en Beatrixoord.

Voor andere vragen over het Museum, kunt u bij haar terecht.

Ook voor aanvraag grote groepen.

Mobiel Maaike: 06 – 51 063 550   E-mail: maaike.buisman@gmail.com

Naar OlmenEs bellen heeft geen zin, ze geven U het bovenstaande telefoon nummer van Maaike Buisman

Prijzen

De toegang tot het museum is gratis. Maar een gift stellen we op prijs. Op het terrein van OlmenEs is een mooie theeschenkerij/winkel waar u gezellig thee/koffie kunt drinken en de mooie artikelen, die in de werkplaatsen van OlmenEs gemaakt worden, kunt kopen.